Nieważne na jaki poziom rozwoju zawodowego wskoczę, to zawsze nadchodzi moment kiedy, chcę wskoczyć jeszcze wyżej.

Może to Maybelline, a może to kwestia tego, że lubię sprawdzać swoje granice. Albo tego, że średnio umiem być zadowolony ze swoich osiągnięć. A może po prostu nie lubię tego uczucia zastoju, które czujesz, kiedy od jakiegoś czasu brakuje w twoim życiu ruchu.

W gruncie rzeczy, to nie jest ważne. Liczy się to, że stawianie sobie nowych wyzwań zawodowych jest super i że dysponujemy pokaźną paletą uniwersalnych działań, które warto podjąć, żeby osiągać swoje cele.

Te działania dzielę na pięć kategorii: planowanie, organizacja, umiejętności, promowanie i zarabianie.

Planowanie

Być może początkiem świata było słowo (tak naprawdę to nie), ale początkiem rozwoju zawsze jest planowanie (to akurat serio). Tak, wiem – to nudy, ale takie nudy, które pomija się jak tutoriale w grze. Niby oszczędzisz kilka minut, ale później tylko bezmyślnie klikasz gdzie popadnie usiłując odkryć zasady, które można było poznać od razu.

Wiadomo dlaczego tak się robi – gra jest w końcu fajniejsza, niż czytanie instrukcji, a podróżowanie jest ciekawsze, niż gapienie się w mapę. Pomimo to, mało osób wyrusza w drogę bez mapy, a jeśli to robią, to rzadko okazują się tytanami intelektu.

Żeby zrobić sobie taką mapę w sferze zawodowej:

Spisz swoje marzenia

Dowiedz się jakie masz priorytety

Określ swój optymalny poziom zarobków

(możliwe, że opiszę ten temat w oddzielnym wpisie)

Stwórz wizję rozwoju na kilka lat

Organizacja

Jak już masz świadomość czego chcesz (wiesz, tego miliona dolarów, domu nad morzem i buziaka w czółko ode mnie) to trzeba się wziąć za audyt swojej pracy.

Dowiedz się jakie masz role w swojej firmie/życiu

Prawdopodobnie wszyscy fani przedsiębiorczości znają książkę Michaela Gerbera „Mit przedsiębiorczości”. Ta banalna w formie książka (serio banalna), zwraca uwagę na niebanalne i często ignorowane elementy biznesów. Każe patrzeć na nie jak na zbiory procedur. Nawet jeśli jesteś freelancerem, to powinieneś określić jakie role pełnisz w firmie (asystent, księgowy, CEO itd.) oraz przypisać do każdej z nich konkretne wykonywane procedury. Tak się tworzy schemat organizacyjny, który:
a) sprawia, że efektywniej się pracuje
b) pozwala na łatwe delegowanie konkretnych obowiązków.

Od lat zachwyca mnie to rozwiązanie!

Dowiedz się w jakich okresach jesteś produktywny

Naucz się pracować według harmonogramu

Umiejętności

Od wiedzy, gdzie się jest, jeszcze nikt nie zrobił postępu. To trochę jak z szukaniem drogi – jeśli się rozejrzysz, to pewnie uda ci się wytyczyć lepszą trasę niż ruszając na chybił trafił. Żeby to jednak zadziałało, musisz jeszcze ruszyć. W przypadku rozwoju zawodowego nie rozwiniesz się zawodowo, jeśli nie nabędziesz wcześniej nowych umiejętności czy działań.

Dlatego:

Zrób listę umiejętności, które już masz

Stwórz listę umiejętności, które chcesz mieć (możesz zerknąć TUTAJ)

Dowiedz się jak te umiejętności zdobyć

Przyda się wyszukanie kursów online i stacjonarnych oraz studiów podyplomowych. Pamiętaj też, że warto rzucić okiem na ofertę zagraniczną np. EdX, czyli platformę kursów stworzoną przez uniwersytet Harvarda i MIT.

Zrób listę osób, od których możesz się uczyć

Lista osób do obserwowania jest super sama w sobie, ale może być jeszcze lepsza. Kiedyś przeczytałem, że żeby być na bieżąco w swojej branży i robić w niej postępy, to warto obserwować trzy osoby: jedną, która ma efekty, o które nam chodzi, jedną na swoim poziomie oraz jedną, która jest za nami, ale robi szybko postępy. Ich śledzenie pozwala na stałe zapoznawanie się z nowościami w branży. Sprawdza się znakomicie.

Promowanie

Ok, to umiesz już nowe rzeczy. To teraz trzeba dać znać światu, że je masz.

W tym celu kiedyś musiałbyś stać na targu i krzyczeć. W XXI wieku warto zrobić coś innego:

Dowiedz się jak działać w social media oraz poznaj podstawy marketingu

Rozważ założenie strony internetowej lub sklepu

Przyjmuj oferty, które pomogą ci się zaprezentować np. poprzez wystąpienia publiczne

Zacznij brać udział w wydarzeniach w sposób przemyślany

Zanim pojedziesz np. na konferencję branżową, zastanów się kogo tam spotkasz, z kim chcesz porozmawiać i o czym. Robi tak naprawdę niewiele osób, więc później krążą bez celu albo rozmawiają z osobami, które już doskonale znają. Niby fajnie, ale da się ten czas wykorzystać lepiej.

Zarabianie

Kiedy umiesz robić nowe rzeczy i inni o tym wiedzą, to jeszcze trzeba to opakować w konkretną ofertę i zastanowić się, jak chcesz ją sprzedawać. Bez tego, jest to tylko sztuka dla sztuki.

W szczególności rozważ:

Stworzenie lejka sprzedażowego

To złożone zagadnienie, ale podstawowe informacje szybko znajdziesz w sieci. Warto dokładnie tu przemyśleć skąd będą do ciebie trafiać odbiorcy, jak ich do siebie przekonasz i w jaki sposób przedstawisz swoją ofertę.

Stałe promowanie swojej działalności

Znalezienie pracy gdzie będziesz wynagradzany za efekty

Niewiele osób to robi, wyżej ceniąc sobie stabilność zarobków bardziej niż ich potencjalną wysokość. Przedsiębiorcy to wyjątek i zwykle dlatego wychodzą na tym lepiej.

Stworzenie własnych produktów

*

Chociaż te punkty rozpisałem w konkretnych etapach, to nie oszukujmy się – tak to wygląda tylko na papierze. W praktyce jednocześnie działa się w każdej z tych kategorii.

Z pewnością też nie każdy może wykonać wszystkie punkty – mogą to zrobić przedsiębiorcy i freelancerzy – u innych osób zależy od charakteru wykonywanej pracy.

Mimo to, kilka rzeczy wiadomo jest pewne:
– śmierć i podatki
– to, że ktoś napisze z oburzeniem komentarz o treści: „Czy naprawdę uważasz, że kariera jest tak ważna?
– oraz to, że im więcej punktów z tej listy masz odhaczone, tym lepiej będziesz sobie radził.

A skoro tak, to ile punktów macie i którymi w następnej kolejności chcecie się zająć?

Psst! Psst! Dołącz też do obserwujących bloga na facebooku lub instagramie.